E-health
E-health staat voor elektronische gezondheid en zorgt voor digitale ondersteuning of verbetering van de gezondheid. Denk aan volledige of gedeeltelijke online behandelingen, de inzet van beveiligde mail of Whatsapp applicaties of inzicht in het eigen dossier. Maar ook aan virtual reality, zorgdomotica en zogenaamde wearables die je draagt en waarmee iemand zijn eigen gezondheid kan monitoren. Cliënten zijn dankzij e-health in staat om de regie te nemen over hun eigen gezondheid.

Senne Pol en zorginnovatie
Senne Pol volgt de ontwikkelingen op het gebied van eHealth nauwgezet. Naast zijn werkzaamheden als docent bij onder andere RINO Zuid, manager Select Ouderen en klinisch psycholoog bij de GGzE  houdt Senne zich bezig met zorginnovatie. Zo geeft bij de GGzE aan het project Welshop. Met de lancering van dit digitale platform tijdens de week van de e-health, kunnen cliënten van de GGzE al meteen bij aanmelding een digitaal traject gaan volgen. Met als resultaat een kortere wachttijd. Een mooie ontwikkeling om in de gaten te houden, zo vertelt Senne.

Ontwikkeling van e-health
Senne geeft aan dat hij de ontwikkeling van e-health van zeer dichtbij heeft meegemaakt. Hij ziet na zo’n 5 jaar pionieren dat de eerste hobbels zijn genomen. Zo hoef je als docent tegenwoordig de behandelaars niet meer te overtuigen van bijvoorbeeld het nut van mailen met cliënten of de inzet van WhatsApp. In de behandeling is dit al vanzelfsprekend. Het geeft een gevoel van nabijheid voor cliënten dat versterkend is voor de band tussen beiden. 

Scepsis
De meeste cliënten omarmen inmiddels de ontwikkeling in de e-health, maar bij sommige behandelaars zie je nog steeds wat scepsis. Senne geeft aan dat dit niet, zoals vaak wordt gedacht, afhankelijk is van de leeftijd van de behandelaars maar meer van het karakter van de verschillende behandelaars en de therapievorm die zij toepassen. In sommige therapievormen is begrenzing een belangrijk onderdeel waarin het mailen en het gebruik van WhatsApp na behandeltijd niet echt past. Ook is mailen niet verstandig bij mensen die veel crisissen meemaken. Dan is direct contact met de behandelaar wenselijker. De inzet van e-health is dus meestal maatwerk, aldus Senne.   

Eenmalig of doorlopend?
Er is volgens Senne nog wel wat missiewerk te doen op de verschillende fronten van e-health. Zo buigt hij zich momenteel over het vraagstuk of je een losse onderwijsmodule e-health zou moeten ontwikkelen en aanbieden voor behandelaars of dat je het onderwerp als een soort organisch onderdeel in de opleiding moet verweven. Natuurlijk doet hij dit niet alleen maar samen met opleidingsmanagers en ervaringsdeskundigen.

E-health en de toekomst
Als het aan Senne ligt blijft er in elke behandeling altijd een menselijke component aanwezig. Hij vergelijkt dit met het boeken van een reis. Bij een eenvoudige reis kun je het zelf, wordt het wat ingewikkelder dan heb je advies nodig van een specialist. Door de opkomst van e-health zal de behandelaar in de toekomst een bescheidenere rol gaan spelen. Een rol die ook het wegwijs maken in de wereld van de e-health behelst, met als doel het pakken van de eigen regie door de cliënt. Want dat is uiteindelijk een van de hoofddoelen van e-health!