Hulpverleners die met kinderen te maken krijgen, krijgen altijd ouders op hun pad. Een veel voorkomend onderdeel van hulpverlening is dan ook ouderbegeleiding. Maar op de werkvloer lopen visies op de ouderbegeleiding en werkwijzen vaak sterk uiteen. Middels deze module willen wij je meer kennis en tools geven om de ouderbegeleiding theoretisch onderbouwd en ...
Hulpverleners die met kinderen te maken krijgen, krijgen altijd ouders op hun pad. Een veel voorkomend onderdeel van hulpverlening is dan ook ouderbegeleiding. Maar op de werkvloer lopen visies op de ouderbegeleiding en werkwijzen vaak sterk uiteen. Middels deze module willen wij je meer kennis en tools geven om de ouderbegeleiding theoretisch onderbouwd en methodisch verantwoord vorm te geven.
Ouderschap is een ontwikkelingsproces met eigen kenmerken, fases, valkuilen en mogelijkheden. Ouderschap kent een multisystemische complexiteit: in de opvoeding komen meerdere factoren samen, zoals de kenmerken van de ouder, de eigen opvoedingservaringen van de ouder, de kwaliteit van de partnerrelatie en de kenmerken en ontwikkelingsfase van het kind. Bij veel van de gezinnen die in de hulpverlening terecht komen spelen op meerdere van deze gebieden problemen. Dit maakt (de ontwikkeling van) het ouderschap, maar ook de ouderbegeleiding complexer.
De training is blended opgebouwd. Dat betekent dat er een mix van online en fysieke leeractiviteiten aangeboden wordt
In deze module gaan we in op de ouderschapstheorie en koppelen we deze aan complexe gezins- opvoedings en ontwikkelingsproblemen:
Er wordt stilgestaan bij de uitdagingen waarmee jij als hulpverlener te maken kan krijgen in de ouderbegeleiding bij complexe, multisystemische problematiek. Thema’s die aan de orde komen zijn bijvoorbeeld:
We gaan praktisch aan de slag met casuïstiek waarbij we veel aandacht hebben voor de vaardigheden, maar ook steeds weer de verbinding met de theorie maken.
Dr. Yvonne Stikkelbroek
Als Oma en als ouder van drie volwassen kinderen heb ik veel ervaring met kwetsbaar zijn, loslaten en vertrouwen bieden. In mijn werk als klinisch psycholoog/psychotherapeut heb ik vanuit een ander perspectief met de zelfde thema’s gewerkt met ouders en kinderen om patronen te veranderen.Maar ook heb ik middels wetenschappelijk onderzoek gezocht naar hoe we dit beter en effectiever kunnen doen. Overbrengen van kennis, vaardigheden en bijdragen aan de ontwikkeling van anderen vind ik zeer inspirerend omdat ikzelf daardoor ook weer uitgedaagd wordt.
mevr. Hanneke Niels-Kessels
In mijn werk als behandelaar van jongeren met depressie en suicidaliteit, zie ik veel gezinnen en gezinsdynamieken voorbij komen. Ik vind het bijzonder hoe je als behandelaar door gezinsleden betrokken wordt in hun interacties, worstelingen en kwetsbaarheden. Het samen met het gezin onderzoeken van de patronen, het bewerken hiervan en de afstemming met collega’s die een andere visie op ouders/ het systeem kunnen hebben vanuit hun betrokkenheid, vraagt telkens weer om maatwerk. Geen elk systeem is hetzelfde en dat biedt steeds weer uitdaging. Door in de lesdagen mijn kennis en ervaringen met het werken met ouders te delen en meegenomen te worden in de uitdagingen en vragen van de groep, word ik zelf weer geinspireerd voor de dagelijkse praktijk.
Professionaliteit, Begeleiding, Behandeling
(NS) Nascholing
15 uur
€ 1.495,00
Je bent GZ-psycholoog, orthopedagoog-generalist, (in opleiding tot) psychotherapeut of (in opleiding tot) klinisch psycholoog.
Nog niet bekend
Hulpverleners die met kinderen te maken krijgen, krijgen altijd ouders op hun pad. Een veel voorkomend onderdeel van hulpverlening is dan ook ouderbegeleiding. Maar op de werkvloer lopen visies op de ouderbegeleiding en werkwijzen vaak sterk uiteen. Middels deze module willen wij je meer kennis en tools geven om de ouderbegeleiding theoretisch onderbouwd en ...
Hulpverleners die met kinderen te maken krijgen, krijgen altijd ouders op hun pad. Een veel voorkomend onderdeel van hulpverlening is dan ook ouderbegeleiding. Maar op de werkvloer lopen visies op de ouderbegeleiding en werkwijzen vaak sterk uiteen. Middels deze module willen wij je meer kennis en tools geven om de ouderbegeleiding theoretisch onderbouwd en methodisch verantwoord vorm te geven.
Ouderschap is een ontwikkelingsproces met eigen kenmerken, fases, valkuilen en mogelijkheden. Ouderschap kent een multisystemische complexiteit: in de opvoeding komen meerdere factoren samen, zoals de kenmerken van de ouder, de eigen opvoedingservaringen van de ouder, de kwaliteit van de partnerrelatie en de kenmerken en ontwikkelingsfase van het kind. Bij veel van de gezinnen die in de hulpverlening terecht komen spelen op meerdere van deze gebieden problemen. Dit maakt (de ontwikkeling van) het ouderschap, maar ook de ouderbegeleiding complexer.
De training is blended opgebouwd. Dat betekent dat er een mix van online en fysieke leeractiviteiten aangeboden wordt
Nog niet bekend
In deze module gaan we in op de ouderschapstheorie en koppelen we deze aan complexe gezins- opvoedings en ontwikkelingsproblemen:
Er wordt stilgestaan bij de uitdagingen waarmee jij als hulpverlener te maken kan krijgen in de ouderbegeleiding bij complexe, multisystemische problematiek. Thema’s die aan de orde komen zijn bijvoorbeeld:
We gaan praktisch aan de slag met casuïstiek waarbij we veel aandacht hebben voor de vaardigheden, maar ook steeds weer de verbinding met de theorie maken.
Dr. Yvonne Stikkelbroek
Als Oma en als ouder van drie volwassen kinderen heb ik veel ervaring met kwetsbaar zijn, loslaten en vertrouwen bieden. In mijn werk als klinisch psycholoog/psychotherapeut heb ik vanuit een ander perspectief met de zelfde thema’s gewerkt met ouders en kinderen om patronen te veranderen.Maar ook heb ik middels wetenschappelijk onderzoek gezocht naar hoe we dit beter en effectiever kunnen doen. Overbrengen van kennis, vaardigheden en bijdragen aan de ontwikkeling van anderen vind ik zeer inspirerend omdat ikzelf daardoor ook weer uitgedaagd wordt.
mevr. Hanneke Niels-Kessels
In mijn werk als behandelaar van jongeren met depressie en suicidaliteit, zie ik veel gezinnen en gezinsdynamieken voorbij komen. Ik vind het bijzonder hoe je als behandelaar door gezinsleden betrokken wordt in hun interacties, worstelingen en kwetsbaarheden. Het samen met het gezin onderzoeken van de patronen, het bewerken hiervan en de afstemming met collega’s die een andere visie op ouders/ het systeem kunnen hebben vanuit hun betrokkenheid, vraagt telkens weer om maatwerk. Geen elk systeem is hetzelfde en dat biedt steeds weer uitdaging. Door in de lesdagen mijn kennis en ervaringen met het werken met ouders te delen en meegenomen te worden in de uitdagingen en vragen van de groep, word ik zelf weer geinspireerd voor de dagelijkse praktijk.
Professionaliteit, Begeleiding, Behandeling
(NS) Nascholing
15 uur
€ 1.495,00
Je bent GZ-psycholoog, orthopedagoog-generalist, (in opleiding tot) psychotherapeut of (in opleiding tot) klinisch psycholoog.
RINO Zuid
Postbus 826, 5600 AV Eindhoven
085 - 890 2200
opleiding@rinozuid.nl
nascholing@rinozuid.nl
Opleidingslocaties
Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief of volg ons op social media
Meld je dan nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op social media.