Speltherapie

Over deze module

Bij volwassenen is taal het belangrijkste communicatiemiddel in de psychotherapie, terwijl dit bij het jonge kind vaak onvoldoende aansluit. De natuurlijke wijze van jonge kinderen om hun innerlijke gevoelswereld te symboliseren en te tonen is via spel, en net als bij dromen is de inhoud vaak rijk geschakeerd.

Spel biedt om die reden voor ...

Bij volwassenen is taal het belangrijkste communicatiemiddel in de psychotherapie, terwijl dit bij het jonge kind vaak onvoldoende aansluit. De natuurlijke wijze van jonge kinderen om hun innerlijke gevoelswereld te symboliseren en te tonen is via spel, en net als bij dromen is de inhoud vaak rijk geschakeerd.

Spel biedt om die reden voor de therapeut een natuurlijke ingang tot de gevoelswereld (inclusief emotieschema’s) van het kind. Middels spel kunnen aspecten van de innerlijke belevingswereld niet alleen geëxploreerd, maar ook veranderd worden. Nieuwe, meer adaptieve emoties worden voor het kind toegankelijk, en van daaruit kan een nieuw narratief geconstrueerd worden. Hierdoor kan gezonde ontwikkeling weer in gang gezet worden. De cursus is vooral gebaseerd op de uitgangspunten van de cliëntgerichte, experiëntiële psychotherapie, met daarnaast integratieve elementen.

DEZE MODULE IS NOG NIET GEPLAND

Inhoud van de module

  • Theorie over spel en spelpsychotherapie
  • Spel in de verschillende ontwikkelingsfasen (kindertijd, puberteit, adolescentie)
  • De kadering van de psychotherapeutische
  • Indicatiestelling
  • De relatie (en communicatie) tussen spelpsychotherapie en ouderbegeleiding
  • Spelpsychotherapeutische technieken en interventies De ‘spelende mens’: ook volwassenen kunnen baat hebben bij speltherapie

Docent(en)

Doortje

Doortje Borst - Determann

Doortje is kinder- en jeugdpsychotherapeut bij Youz in Rosmalen en onderdeel van een multidisciplinair team. Met jongere kinderen werkt ze vooral ervaringsgericht, via spel. Doortje: ‘Spel is de taal van het kind en dat is voor mij de basis van de therapie.'

Opmerkingen

Interview Doortje Borst - Determann en Erik Peeters
Een zandbak vol met speelzand is onmisbaar in elke speltherapieruimte. Tenminste, als je het Doortje Borst-Determann (psychotherapeut) en Erik Peeters (klinisch psycholoog en psychotherapeut) vraagt. Ze delen een gezamenlijke passie voor speltherapie en de kracht die spel biedt in het therapieproces bij (jonge) kinderen. Dat men dus steeds vaker voor een cognitieve behandeling kiest, vinden ze verdrietig. ‘Als speltherapie verdwijnt, gooi je een heel belangrijk instrument weg.’ Lees hier het hele interview.

Wijze van toetsing
De module wordt afgesloten met het maken van een werkstuk op basis van een therapiefragment uit een speltherapie dat in de groep besproken wordt, inclusief een video van het therapiefragment.

Kenmerk: PTV18SPTKJ

Leerlijn

Behandeling

Zelfstudie

Niet bekend

Kosten

€ 1.350,00

Rooster

Nog niet bekend

Over deze module

Bij volwassenen is taal het belangrijkste communicatiemiddel in de psychotherapie, terwijl dit bij het jonge kind vaak onvoldoende aansluit. De natuurlijke wijze van jonge kinderen om hun innerlijke gevoelswereld te symboliseren en te tonen is via spel, en net als bij dromen is de inhoud vaak rijk geschakeerd.

Spel biedt om die reden voor ...

Bij volwassenen is taal het belangrijkste communicatiemiddel in de psychotherapie, terwijl dit bij het jonge kind vaak onvoldoende aansluit. De natuurlijke wijze van jonge kinderen om hun innerlijke gevoelswereld te symboliseren en te tonen is via spel, en net als bij dromen is de inhoud vaak rijk geschakeerd.

Spel biedt om die reden voor de therapeut een natuurlijke ingang tot de gevoelswereld (inclusief emotieschema’s) van het kind. Middels spel kunnen aspecten van de innerlijke belevingswereld niet alleen geëxploreerd, maar ook veranderd worden. Nieuwe, meer adaptieve emoties worden voor het kind toegankelijk, en van daaruit kan een nieuw narratief geconstrueerd worden. Hierdoor kan gezonde ontwikkeling weer in gang gezet worden. De cursus is vooral gebaseerd op de uitgangspunten van de cliëntgerichte, experiëntiële psychotherapie, met daarnaast integratieve elementen.

Rooster

Nog niet bekend

Inhoud van de module

  • Theorie over spel en spelpsychotherapie
  • Spel in de verschillende ontwikkelingsfasen (kindertijd, puberteit, adolescentie)
  • De kadering van de psychotherapeutische
  • Indicatiestelling
  • De relatie (en communicatie) tussen spelpsychotherapie en ouderbegeleiding
  • Spelpsychotherapeutische technieken en interventies De ‘spelende mens’: ook volwassenen kunnen baat hebben bij speltherapie

Docent(en)

Doortje

Doortje Borst - Determann

Doortje is kinder- en jeugdpsychotherapeut bij Youz in Rosmalen en onderdeel van een multidisciplinair team. Met jongere kinderen werkt ze vooral ervaringsgericht, via spel. Doortje: ‘Spel is de taal van het kind en dat is voor mij de basis van de therapie.'

Opmerkingen

Interview Doortje Borst - Determann en Erik Peeters
Een zandbak vol met speelzand is onmisbaar in elke speltherapieruimte. Tenminste, als je het Doortje Borst-Determann (psychotherapeut) en Erik Peeters (klinisch psycholoog en psychotherapeut) vraagt. Ze delen een gezamenlijke passie voor speltherapie en de kracht die spel biedt in het therapieproces bij (jonge) kinderen. Dat men dus steeds vaker voor een cognitieve behandeling kiest, vinden ze verdrietig. ‘Als speltherapie verdwijnt, gooi je een heel belangrijk instrument weg.’ Lees hier het hele interview.

Wijze van toetsing
De module wordt afgesloten met het maken van een werkstuk op basis van een therapiefragment uit een speltherapie dat in de groep besproken wordt, inclusief een video van het therapiefragment.

Kenmerk: PTV18SPTKJ

DEZE MODULE IS NOG NIET GEPLAND

Leerlijn

Behandeling

Zelfstudie

Niet bekend

Kosten

€ 1.350,00