Een rijke achtergrond in zorg en onderwijs

Dieuwertje groeide op in Eindhoven en woont inmiddels in Maastricht. Ze begon haar loopbaan als beeldend therapeut en studeerde daarna gezondheidswetenschappen en Mental Health. Al snel rolde ze het onderwijs in, bij Zuyd Hogeschool. ‘Daar heb ik bijna tien jaar met heel veel plezier gewerkt als docent, coördinator en later ook verantwoordelijk voor het derde en vierde leerjaar. Ik vind het geweldig om met studenten mee te denken en ze te begeleiden in hun ontwikkeling.’

Rik, geboren in Boekel, volgde ooit dramatherapie en Master of Arts Therapies en werkte in de forensische psychiatrie en bij een centrum voor autisme. Net als Dieuwertje belandde hij in het onderwijs en legde hij zich de afgelopen jaren meer toe op onderwijskunde en beleid. ‘Wat mij aantrekt in de GZ-opleiding is de lange leerlijn, de complexiteit en het werken binnen een groot netwerk. Het voelt echt als een onderwijsinstituut binnen een instituut, en dat past heel goed bij mij.’

Eén plus één is twee

De keuze om deze functie met twee mensen in te vullen was voor beiden een logische stap. Niet alleen omdat de rol groot en veelzijdig is, maar ook omdat ze elkaar al langer kennen. Bij Zuyd Hogeschool werkten ze samen als docenten en coördinatoren.

‘Wat heel fijn is,’ vertelt Dieuwertje, ‘is dat we elkaars kwaliteiten goed kennen. Ik neem graag het contact met deelnemers en de praktijk op me, terwijl Rik zich meer richt op docenten, inhoud en beleid. Dat sluit naadloos op elkaar aan.’

Rik vult aan: ‘We hebben een natuurlijke verdeling gevonden. En het mooie is: doordat we met z’n tweeën zijn, ontstaat er ook ruimte om zichtbaarder te zijn – richting deelnemers, praktijkopleiders én docenten.’

Samen bouwen aan de GZ-opleiding

De GZ-opleiding is omvangrijk, met jaarlijks tien tot elf groepen die van start gaan. Dat vraagt niet alleen om strakke organisatie, maar ook om visie én verbinding.

‘Onze aanpak is coachend en ontwikkelingsgericht,’ legt Dieuwertje uit. ‘We willen mensen in hun kracht zetten: deelnemers, docenten én collega’s. Het gaat erom te waarderen wat er al staat en van daaruit te kijken hoe we kunnen versterken.’

Rik sluit daarop aan: ‘De GZ-opleiding is een netwerkopleiding. Je hebt de deelnemers, instellingen, docenten en landelijke kaders. Het is steeds zoeken naar balans, zodat je recht doet aan al die partijen. Juist daarin helpt het dat we met vier ogen kijken.’

Vooruitkijken in een veranderend landschap

De komende jaren verandert er veel in het opleidingslandschap van de GGZ, zoals de doorstroom vanuit masters Psychologie en landelijke afspraken over BIG-opleidingen. Voor Dieuwertje en Rik ligt daar een mooie uitdaging.

‘De kwaliteit hoog houden is natuurlijk het allerbelangrijkste,’ zegt Dieuwertje. ‘Maar daarnaast willen we slimme, praktische oplossingen vinden die het werk voor iedereen lichter maken.’

Rik voegt toe: ‘Het eerste jaar staat voor mij vooral in het teken van het netwerk leren kennen. Van daaruit kunnen we samen bepalen welke stappen nodig zijn om de opleiding toekomstbestendig te houden.’

Open en zichtbaar

Beiden benadrukken dat ze vooral zichtbaar en toegankelijk willen zijn. Niet alleen via afspraken en vergaderingen, maar ook in de dagelijkse praktijk. ‘Ik hoop dat collega’s ons gewoon aanspreken – of dat nu in een les is, in de pauze of bij een kop koffie,’ zegt Rik.

Dieuwertje: ‘Wij draaien het liever om: wat kunnen wij doen zodat het voor de ander makkelijker wordt om ons te benaderen? Die open houding past ook heel goed bij RINO Zuid en maakt dat ik me hier meteen thuis voel.’

Zin om te beginnen

De energie spat ervan af bij het duo. ‘We zeiden laatst tegen elkaar: het is niet meer filosoferen zoals vroeger, dit ís nu ons werk,’ lacht Dieuwertje.

Rik knikt: ‘En ik heb er enorm veel zin in. Samen met Dieuwertje, samen met het team en samen met alle partners. We willen bouwen, verbinden en de GZ-opleiding stevig en toekomstgericht verder brengen.’

Met Dieuwertje Abeling-Boselie en Rik Koot als duo-opleidingsmanager kiest RINO Zuid voor versterking in de breedte én diepte – een mooie belofte voor de toekomst van de GZ-opleiding.