Bas van Alphen en Nicole Geschwind
Positieve gedragstherapie
Het onderzoek van Nicole maakt een vergelijking tussen ervaringen van cliënten met de positieve en traditionele cognitieve gedragstherapie. De positieve gedragstherapie gaat uit van de kracht van cliënten, waardeert kleine stapjes in het proces en kent een positieve toon die stimulerend is en motiveert tot verandering. Uit de vergelijking met de traditionele cognitieve gedragstherapie kwam een positieve verbetering van depressieve symptomen bij de toepassing van positieve cognitieve gedragtherapie. Haar onderzoek is reeds gepubliceerd en wordt veel geciteerd. Bovendien is het onderzoek van groot belang voor het veld omdat het aansluit bij de concepten positieve gezondheid en herstelgerichte GGZ. Ook laat het onderzoek de noodzaak zien van het ontwikkelen van therapeutische skills rondom het omgaan met positieve emoties binnen opleidingen voor psychotherapeuten.
Nicole licht haar onderzoek toe in onderstaande video.
Tweede en derde plaats
Sanne Franzen eindigde op de tweede plaats met haar onderzoek Verbeterde neuropsychologische diagnostiek bij mensen met een migratieachtergrond. Lars de Vroege en Anneloes van den Broek behaalden met het onderzoek Mentale ondersteuning van zorgprofessionals tijdens de COVID-19-crisis een mooie 3e plaats. Klik hier voor een korte videopresentatie van deze onderzoeken.
Onderzoek met Impact
Voor de onderzoeksprijs gingen we op zoek naar onderzoeken met het thema IMPACT. De jury, bestaande uit Agnes Scholing (Hoofdopleider PT), Ron Scholte (Hoofdopleider OG) Bas van Alphen (Hoofdopleider GZ), Debbie Ceiler (Senior opleidingsmanager GZ), Suzanne Wagemaker (Projectmanager RINO Premium) ontving uiteindelijk 11 inzendingen. Onderzoeken die niet allemaal vergelijkbaar waren. Ze waren in verschillende stadia van publicatie, in uiteenlopende tijdschriften. Van meer door de wol geverfde onderzoekers en beginnende onderzoekers.
De impact van een onderzoek is een maat die weergeeft hoe vaak een wetenschappelijk tijdschrift geciteerd wordt. Hoe vaker de artikelen uit een bepaald wetenschappelijk tijdschrift in andere tijdschriften wordt geciteerd, des te hoger de impactfactor. Impact is ook invloed, effect, gevolgen hebben. Wat is de impact van onderzoek? En op wie heeft onderzoek impact, op de praktijk, de maatschappij, de wetenschap of de opleidingen? WE waren op zoek naar onderzoe dat innovatief is en implementeerbaar in de praktijk en/of het regulier postacademisch onderwijs.
Om deze onderzoeken te vergelijken heeft de jury, aanvullend op het criterium impact, vooral gekeken naar criteria als relevantie, actualiteit, bijdragen aan vernieuwing in het werkveld en generaliseerbaarheid naar andere doelgroepen en leeftijdsgroepen.