Zo krijgen zorgprofessionals die bij DJI komen werken de juiste tools mee om hun taken binnen de justitiële context uit te voeren en de samenwerking te versterken. Ernst Hoets - beleidsadviseur - en Élise Schellekens - adviseur leren en ontwikkelen - van DJI vertellen er alles over in dit artikel: ‘De focus ligt niet zozeer op wat je doet, maar vooral hoe je dat binnen DJI doet. Samen met je collega’s.’

De zorg verandert, dus het onderwijs ook
‘We zien steeds meer complexe zorgvragen, zoals ouder wordende gedetineerden en gedetineerden met meerdere aandoeningen,’ vertelt Ernst. ‘Daarnaast werken we inmiddels met veel meer verschillende type zorgprofessionals. Die werken met elkaar samen in de justitiële inrichting. Dus moeten ze ook sámen leren.’

Tot voor kort werden nieuwe collega’s vooral ingewerkt door andere collega’s binnen de inrichting. Dat werkte, maar was niet altijd efficiënt of eenduidig. Daarom startte Ennie Wolters, een collega van Ernst en Élise, samen met hoofden zorg, in 2021 met een verkenning. Samen bekeken ze welke vormen van onderwijs passen bij alle veranderingen. Ernst sloot later aan en begeleidt nu met Élise de laatste fase van het project.

Élise legt uit: ‘Iedereen leerde het vak binnen DJI op zijn eigen manier. Je kunt je voorstellen dat het best wat kan uitmaken wie jou inwerkt. Die persoon heeft een bepaalde visie en manier van werken. Met de modules willen we een stevige, gezamenlijke basis neerzetten met landelijk beleid als uitgangspunt. Zodat iedereen begrijpt hoe je binnen DJI werkt én hoe je als team goede zorg biedt.’

Praktisch en flexibel onderwijs dat werkt in jouw praktijk
Het onderwijs is modulair opgebouwd. Je volgt het in losse delen, op je eigen tempo. Zo kun je snel na je indiensttreding bij DJI beginnen met leren. Je moet alles binnen drie jaar afronden. Sneller mag ook, als je wilt. Soms lukt het al om alles in 6 maanden te volgen.

Het aantal modules dat je volgt hangt af van je functie. Zo volgt bijvoorbeeld een SPV’er zes modules, terwijl de doktersassistent er drie volgt. ‘Dat is haalbaar én praktisch,’ zegt Ernst. ‘Je hoeft niet lang te wachten, je bent minder lang van de werkvloer weg en alles sluit aan bij je praktijk.’ Het hele traject wordt betaald door DJI: zowel je tijd als de opleidingskosten.

Leren vanuit herkenbare situaties
De inhoud van de modules is sterk gericht op de praktijk binnen DJI. Je leert aan de hand van herkenbare casussen. Ernst legt uit: ‘We gaan het niet hebben over wat diabetes is. We bespreken juist wat je moet weten als je een gedetineerde in je inrichting hebt met diabetes. Mag diegene insulinenaaldjes op cel? Wat bespreek je met het personeel van de leefafdeling waar de gedetineerde verblijft? Dáár gaat het over. Welke vraagstukken geeft dat en wat is ieders rol in de zorg.’

Élise: ‘Het gaat om jouw dilemma’s en hoe je daarmee omgaat binnen DJI. Je mag je eigen voorbeelden inbrengen. Dat maakt het onderwijs heel persoonlijk en levendig.’

Eén basis met ruimte voor verschil
In de groepen zitten collega’s met verschillende functies en achtergronden: van artsen tot mbo-verpleegkundigen. Juist die mix werkt goed, vertelt Ernst: ‘In de inrichting werk je elke dag weer met elkaar samen. Met dezelfde doelgroep, of vergelijkbare casussen. Je merkt dat het helpt om elkaars rol beter te begrijpen. Dat verbetert de samenwerking in het team.’ Er is ook ruimte voor maatwerk. In sommige modules kun je vrijstelling krijgen als je al voldoende ervaring hebt. En je mag grotendeels zelf bepalen in welke volgorde je de modules volgt.

Ontwikkeld mét de mensen van de werkvloer
Het programma is ontwikkeld in samenwerking door het Nederlands Instituut voor Forensische Psychiatrie en Psychologie (NIFP) en RINO Zuid. Mensen uit de inrichtingen en collega’s van het NIFP hadden een rol in de totstandkoming van de inhoud.

‘We hebben zorgmanagers, medisch adviseurs, psychologen en verpleegkundigen gevraagd om mee te denken,’ vertelt Ernst. ‘Zo weten we zeker dat het onderwijs aansluit bij wat er écht speelt op de werkvloer.’ De docenten die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de modules gaven hiermee de modules verder vorm.

Blended leren: slim combineren van online en fysiek
De modules worden blended aangeboden: deels online, deels fysiek. Theorie zoals wet- en regelgeving leer je thuis, op je eigen moment. In de fysieke bijeenkomsten ga je aan de slag met praktijkvragen en samenwerking. ‘Zo kunnen we de tijd effectiever gebruiken,’ legt Élise uit. ‘Je leert de theorie vooraf online. In de bijeenkomst gaan we dieper in op hoe je dat toepast in de praktijk. Dat maakt het veel interactiever.’

De bijeenkomsten zijn op vier goed bereikbare locaties in Nederland. Élise: ‘Juist het persoonlijke contact maakt het leerzaam én leuk. Ernst: ‘Je ontmoet mensen van andere inrichtingen. Dat zorgt voor meer openheid en wederzijds begrip.’

Op 20 mei gaat de eerste module van start en we wensen alle deelnemers veel succes en leerplezier.