Dit is de opleiding in 5 woorden
Inge: ‘Ik vind de opleiding afwisselend, praktisch en breed. Je krijgt stof aangereikt die je meteen kunt toepassen en verbinden aan je werk. Je leert nieuwe docenten, collega’s uit andere organisaties en het werkveld kennen en er zit veel variatie in de opleiding.’

Laura: ‘Ja, dat herken ik. Zelf kom ik ook op de woorden reflectief en persoonlijk. Dat is echt een rode draad in de opleiding. Je doet eigenlijk niks anders dan naar jezelf kijken. Zo veel dat je op het eind denkt: alweer? Toch doorloopt iedereen zijn of haar eigen pad. Je kunt zelf bepalen hoe persoonlijk je het laat worden.’

Dít is het moment dat het ‘klikte’
Laura: ‘Dat moment dat ik dacht ‘aha’ is er zeker geweest. Voor iedereen is dat moment overigens anders, door het persoonlijke proces dat je doorloopt. In het eerste jaar volg je alle gezamenlijke vakken met de hele groep. Na dat eerste jaar ga je keuzevakken doen en krijg je echt die verdieping. De start van het tweede jaar was voor mij een bepalend moment. Je krijgt meer vertrouwen in jezelf dan in het eerste jaar.’

Inge: ‘Bij mij kwam het ‘aha’ moment tijdens de evaluaties. In het begin krijg je vooral veel kennis waar je wat mee moet en je werk dendert ook gewoon door. Maar tijdens die evaluatiemomenten dacht ik: ‘Toch doe ik veel dingen anders dan voor de opleiding’. En dat merk je dan vooral tijdens supervisie en gesprekken met je werkbegeleider. Dat waren voor mij belangrijke reflectiemomenten. Wat wil ik hiermee? Wat vind ik ervan? Wat ga ik er zélf mee doen?’

Laura: ‘Ik had één op één supervisie. Daarin kon ik echt naar de kern gaan en is me ook het meest de (directe) spiegel voorgehouden. Ook een aantal vakken vond ik heel bepalend. Bijvoorbeeld de module ‘Samenwerken en coachen’. Daar ben je echt met alliantie bezig. En voor mij was de module ‘Interventies’ ook een belangrijk onderdeel. Een ingewikkelde module. Maar tegelijkertijd werk je daar keihard aan jouw visie als orthopedagoog. Die module had ik achteraf wel eerder willen volgen. Ik leerde dat ik - naast dat ik OG ben en mijn organisatie een visie heeft - als mens ook ergens voor sta. Wat neem ik daarvan mee in mijn werk?’

Een duidelijke visie op het vak
Wat het grootste verschil is tussen voor en na de opleiding? Laura: ‘Ik dacht dat ik de juiste dingen al deed, maar was nog niet helemaal overtuigd. Nu sta ik veel sterker in mijn schoenen en weet ik: ‘Ik heb een visie en die kan ik toepassen.’ Het is helpend dat de opleiding ook echt een praktische kant heeft. Je vult je rugzak en kunt er meteen dingen uithalen om in de praktijk toe te passen. Ik ben nu minder tijd kwijt aan mijn onzekerheid en maak veel meer ruimte voor contact en alliantie met de ander.’

‘Ik leerde dat dat ik - naast dat ik OG ben en mijn organisatie een visie heeft - als mens ook ergens voor sta.

Wat neem ik daarvan mee in mijn werk?’

Inge: ‘Ik wilde voorheen graag dingen goed doen voor iedereen. Alles ophalen en dan een bemiddelende rol pakken. Terwijl ik nu ergens voor sta en dat ook uitdraag. Daardoor raak ik meer overtuigd van mezelf. Tijdens de opleiding liet ik ander gedrag zien aan mijn collega’s. Daardoor liet de begeleider ook ander gedrag zien en daardoor sta je toch anders tegenover elkaar.’

Laten we het samen onderzoeken
Laura: ‘Het grootste verschil tussen de opleiding orthopedagogiek en deze opleiding is dat dit écht een beroepsopleiding is. Ik heb geleerd om mijn beroep beter uit te oefenen. De basis(kennis) was er al. Nu heb ik geleerd wat ik met die kennis kan en wil doen en hoe ik het op de ander overbreng. Wat ik stiekem wel had gehoopt is dat ik na de opleiding alles zou weten en 100% zeker zou zijn van mezelf. Maar dat is niet zo. Ik ben een stuk zekerder geworden maar je blijft tegelijkertijd ook altijd zoeken. Ook meer ervaren collega’s twijfelen nog wel eens. Ik heb nu geaccepteerd: je blijft altijd leren.’

Inge: ‘Daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik had verwacht dat ik na de opleiding zou denken: ‘zo, nu weet ik alles’. Maar ik heb vooral geleerd dat je elkaar nodig hebt en dat jij niet degene bent die altijd met het antwoord hoeft te komen.’

Laura: ‘Nu zeggen we met trots: ik weet het niet. Laten we het onderzoeken, samen. Je leert in de opleiding veel meer om de lijntjes die uitstaan ook echt te gebruiken.

Voor de spiksplinternieuwe opleidingsdeelnemers
Inge: ‘Mijn advies? Stel je open en grijp alles aan wat je aangeboden wordt. Het komt namelijk echt ten goede van jezelf en je werk. In het begin dacht ik soms ook ‘daar heb ik geen zin in’, maar door die dingen waar je een beetje tegenop ziet juist te doen, leer je het meest.’

Laura: ‘Aan een aantal dingen moet je vast wennen. De balans tussen je eigen weg volgen en tegelijkertijd ook weer te maken krijgen met het ‘schoolsysteem’, voelt soms gek. Je hebt ineens weer te dealen met dingen als aanwezigheidsverplichting bijvoorbeeld. Maar: het is niet voor niets een BIG-geregistreerde opleiding. Je moet nu eenmaal aan een urencriterium voldoen. Aan de andere kant krijg je inhoudelijk juist veel ruimte en vrijheid.’

Zichtbaarheid en trots voor de OG-ers
Laura: ‘Ik hoop heel erg dat we een beroepsgroep worden die trots is op zichzelf en écht ergens voor staat. Ik hoop ook dat onze opleiding gesubsidieerd wordt. Dat we met trots de titel orthopedagoog-generalist dragen. En dat we in het nieuws komen met onze bevindingen. Zodat onze beroepsgroep zichtbaarder wordt.’

Inge: ‘Nu moeten we nog aan zo veel mensen uitleggen wat ons werk betekent. Met name binnen de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking is de OG’er bekend. Ik gun het alle zorgorganisaties om een OG’er in dienst te hebben.’

Meer weten over de OG-opleiding?
De beroepsopleiding tot orthopedagoog-generalist, georganiseerd door RINO Zuid en RCSW, leidt orthopedagogen op tot orthopedagogen generalist. Omdat de opleiding Orthopedagoog Generalist Zuidoost Nederland in samenwerkingsverband wordt aangeboden, is alle informatie gebundeld op één website: Bezoek de website van OG ZON