Markieza; ervaringsdeskundigen over het gebruik van de Crisiskaart
RINO Zuid werkt aan een gezamenlijke leeragenda met Markieza en ervaringsdeskundigen. Als professional samenwerken met ervaringsdeskundigen is daarin het uitgangspunt. In januari 2019 gaat de module Herstel Ondersteunende Zorg van start en op 8 november kun je leren over de inzet van de Crisiskaart. Met een Crisiskaart hebben cliënten de mogelijkheid zaken rond een (psychische) crisis vooraf te regelen of vast te leggen.

Olaf, ervaringsdeskundige bij Markieza is positief over de Crisiskaart. “Het is meer dan een hulpmiddel bij een crisis voor de omgeving van de cliënt. Het samenstellen van de kaart laat een cliënt onderzoeken waar zijn wensen en behoeften liggen, maar er ook achter komen hoe hij of zij de stappen richting een crisis herkent en hierop in kan spelen. Daarnaast is het vaak voor cliënten de extra zekerheid die het drempelverlagend maakt om de deur weer uit te gaan. Nu weet een cliënt dat de Crisiskaart er voor zorgt dat mensen in de omgeving weten wat ze moeten doen als het misgaat. Dat geeft rust”. Olaf vindt eigenlijk dat de Crisiskaart samen hoort te gaan met de WRAP (Wellness Recovery Action Plan). Hierin onderzoek je als cliënt wie je bent, waardoor je je goed voelt en wat je triggers zijn. “Het geeft je extra inzicht en controle over jezelf, waardoor je een goed actieplan kunt maken met als doel om je zo lang mogelijk zo goed mogelijk te voelen. De Crisiskaart is er natuurlijk als dat niet lukt. Maar ook met de WRAP maak je een plan voor het moment dat het misgaat.” Voor hulpverleners is het zinvol achtergrond te hebben over de werking van de Crisiskaart. Je bent werkzaam binnen de psychische hulpverlening en kunt cliënten attenderen op de Crisiskaart. Of je komt in aanmerking met cliënten die de kaart gebruiken.  

Module: Het Wat En Hoe Van De Crisiskaart
Op 8 november vindt de module ‘Het Wat en Hoe Van De Crisiskaart’ plaats. Met behulp van de Crisiskaart zorg je ervoor dat mensen tijdens een crisis worden geholpen zoals zij dat willen.

In deze module gaan we in op de volgende vragen en onderwerpen:

  • Wat is de Crisiskaart en voor wie is deze bedoeld?
  • Hoe kom je aan een Crisiskaart? Hoe werkt de procedure?
  • Wat te doen als om je medewerking gevraagd wordt?
  • Methodiek, waarin eigen inbreng wordt gevraagd.