Opvangcentrum Berlicum is geen doorsnee zorginstelling. In één huis wonen 38 mensen met vaak zware psychiatrische problematiek. ‘We bieden langdurige opvang en begeleiding, met een team van 14 medewerkers en geen vrijwilligers,’ vertelt Bart Frints, directeur en samen met zijn vrouw ook bewoner van het terrein. ‘Ons werk vraagt om vakkennis, geduld en een gezamenlijke visie. Daarom zijn we continu bezig met bijscholing.’
Van schoonmaak naar social work
Eva werkt inmiddels tien jaar bij het opvanghuis. Ze begon ooit in de schoonmaak, maar groeide door binnen de organisatie. ‘Ik werk nog steeds deels in de schoonmaak, maar draai ook mee op de groep in de weekenden. Daarnaast heb ik de opleiding Social Work gevolgd en inmiddels heb ik mijn BHV, medicatiecertificaat en sociale hygiëne op zak.’
Eva heeft inmiddels 17 van de 18 geselecteerde e-learnings afgerond via de GGZ Ecademy. ‘Ze zijn goed te volgen, niet te lang – meestal twee tot drie uur – en bevatten veel herkenbare casussen. Daardoor leer je niet alleen theorie, maar vooral hoe je die in de praktijk toepast.’
E-learnings op maat via RINO Zuid
De samenwerking met RINO Zuid kwam niet vanzelf. Bart: ‘Als bestuurder moet ik zorgen dat medewerkers goed geschoold blijven. Maar voor een relatief kleine organisatie als de onze waren de standaardprijzen van GGZ Ecademy te hoog. Ik ben blijven zoeken en stuitte uiteindelijk via RINO Zuid op een mogelijkheid die wél binnen ons bereik lag. Daar kwam ik in contact met Erik van Boxtel, Projectmanager nascholing – en vanaf daar ging het ineens snel.’
Samen met het team selecteerden ze 18 e-learnings uit het aanbod. Van Wet zorg en dwang tot Psychische stoornissen, Omgaan met verslaving en Autisme. ‘We hebben dat als team gedaan. Iedereen koos wat hem of haar aansprak, maar er zat verrassend veel overlap in. Dat zegt iets over de gedeelde leervragen,’ aldus Bart.
Iedereen dezelfde kant op
Voor Eva sprong vooral de e-learning over de Wet zorg en dwang eruit. ‘Daar denk je niet altijd bewust over na, maar kleine dingen – zoals iemand het terrein niet laten verlaten – kunnen óók dwang zijn. Deze cursus zette me echt aan het denken.’
Bart merkt het effect van de e-learnings direct in de praktijk. ‘Het mooie is dat medewerkers met dezelfde kennis en taal aan de slag gaan. Dat zorgt voor een gezamenlijke mindset. Vooral bij jonge collega’s – vaak net afgestudeerd of stagiaires van Avans – zie je dat ze hier echt in doorgroeien.’
Wat kan er beter?
Toch ziet Bart ook ruimte voor verbetering. ‘We hebben personeel op verschillende niveaus, van begeleiders tot gedragskundigen en verpleegkundigen. Het zou voor ons efficiënter zijn als het aanbod beter gesegmenteerd is per functie, zodat ik gericht scholing kan aanbieden die past bij hun registratie-eisen.’
Leren met impact
Voor Eva was het effect van de e-learnings direct voelbaar. ‘In het begin van mijn opleiding dacht ik: wat een abracadabra al die afkortingen. Maar door de cursussen snap ik nu beter waar het over gaat. Het maakt me zekerder.’
Ook Bart ziet het verschil. ‘We doen de intakes zelf. Medewerkers zitten daarbij en kunnen nu beter inschatten wat er echt aan de hand is. Waar ze vroeger een verhaal nog geloofden, prikken ze er nu sneller doorheen. Die kennis geeft vertrouwen.’
Een blijvend onderdeel van scholing
Opvangcentrum Berlicum heeft van e-learning een vast onderdeel van het scholingsbeleid gemaakt. ‘We blijven evalueren en kijken wat nieuw aanbod kan toevoegen,’ besluit Bart. ‘We willen niet groter worden, maar wel beter. En dat betekent: blijven leren.’
Meer weten?
Wil je ontdekken hoe GGZ Ecademy jouw organisatie kan versterken? Kijk op onze pagina voor meer informatie of neem contact met ons op via nascholing@rinozuid.nl.
