De multidisciplinaire zorg en hulp die jeugdprofessionals geven is vaak complex; door de aard van de problematiek en de betrokkenheid van veel partijen. Maar ook omdat de werkdruk in teams vaak hoog is door bijvoorbeeld verloop en ziekteverzuim. Het realiseren van een veilig relationeel leerklimaat is dan een fikse opgave. Laat staan dat teamleden, de tijdelijke mede-zorgdragers om gehechtheid mede aan te leren, hun eigen parallelprocessen in kunnen zetten in het voordeel van dat veilige leerklimaat.
In deze driedaagse training leer je als jeugdzorgteam:
- De meest actuele inzichten uit de gehechtheids- en leertheorie.
- Vaardigheden en concrete handvatten voor gehechtheidsgericht werken.
- Een veilig relationeel leerklimaat te creëren door de manier waarop je een band aangaat met jongeren en een kader uitzet.
- De professionele samenhang in je team te versterken om zo de interventies beter af te stemmen op de behoeften van cliënten, ongeacht hun leeftijd, hulpvraag of context.
- Bijvangst: meer tevreden en constructief samenwerken als team met kansen op minder verzuim en verloop.
De teamtraining Attachment Based Care for Teams (ABC4T) wordt nog beter geborgd met ABFT (Attachment Based Family Therapy) geschoolden in het team.
Inhoud van de module
De driedaagse training is maatwerk. Afhankelijk van de grootte van het team, of het team ambulant of klinisch werkt en hoe het team nu samenwerkt. Na een uitvoerige intake bestaat de training in grote lijnen uit de volgende drie trainingsdagen, elk met een eigen focus:
Dag 1 – Inzichten uit de gehechtheids- en leertheorie
Je maakt kennis met de theoretische basis van ABC4T en onderzoekt hoe gehechtheid en leren een rol spelen in zorgrelaties én in moeilijk gedrag. We brengen jullie op weg om een gedeeld gehechtheidskader- en taal te gaan gebruiken en koppelen deze inzichten direct aan casuïstiek uit jullie praktijk.
Dag 2 – Vaardigheden voor gehechtheidsgericht werken
Op dag twee staat het aanleren van praktische vaardigheden centraal. Hoe kun je als team gehechtheidsgericht handelen? En hoe kun je leerprocessen positief beïnvloeden, zowel bij cliënten als in hun context?
Dag 3 – Een veilig relationeel leerklimaat creëren
De derde dag staat het klimaat voor cliënten en het team centraal. Hoe ontwerp je als team een veilig leer- en leefklimaat in jullie dagelijkse praktijk? We besteden hierbij expliciet aandacht aan de invloed van teamdynamiek en samenwerking op de zorgkwaliteit. Deze derde dag wordt per werkend team aangeboden, zodat er écht afgestemd kan worden op de eigen werkomgeving.
Handboek ‘Gehechtheid kun je leren’
De training sluit nauw aan op het handboek Gehechtheid kun je leren van Ilse Devacht, grondlegger van ABC4T. Dit boek biedt praktische tools om de werkwijze blijvend te integreren in de dagelijkse praktijk.
“Een must voor alle hulpverleners die met jongeren werken. Een enorme bron van inspiratie.”
– Prof. Dr. Dirk Hermans, KU Leuven
ABC4Teams: gehechtheidsgericht werken in de haarvaten van de organisatie
Bij GGZ Drenthe is voor het eerst in Nederland het traject ABC4Teams (Attachment Based Care for Teams) ’afgerond’. Trainster/voorleefster Ilse Devacht is ‘top of the bill’ (waardering 8.8) en neemt iedereen wervelend en met relativering mee in deze driedaagse.
Interesse of meer informatie?
Deze module wordt alleen incompany aangeboden voor ambulante en klinische K&J teams. Lijkt de training 'Attachement Based Care for Teams' je interessant voor jouw organisatie? Stuur dan een e-mail naar nascholing@rinozuid.nl.
Samenwerking
Deze module is een samenwerking tussen RINO Zuid en KU Leuven en het ABFT-trainingscentrum KU Leuven.
