Speltherapie

Home > Aanbod > Speltherapie

Over deze module

Bij volwassenen is taal het belangrijkste communicatiemiddel in de psychotherapie, terwijl dit bij het jonge kind vaak onvoldoende aansluit. De natuurlijke wijze van jonge kinderen om hun innerlijke gevoelswereld te symboliseren en te tonen is via spel, en net als bij dromen is de inhoud vaak rijk geschakeerd.

Spel biedt om die reden voor ...

Bij volwassenen is taal het belangrijkste communicatiemiddel in de psychotherapie, terwijl dit bij het jonge kind vaak onvoldoende aansluit. De natuurlijke wijze van jonge kinderen om hun innerlijke gevoelswereld te symboliseren en te tonen is via spel, en net als bij dromen is de inhoud vaak rijk geschakeerd.

Spel biedt om die reden voor de therapeut een natuurlijke ingang tot de gevoelswereld (inclusief emotieschema’s) van het kind. Middels spel kunnen aspecten van de innerlijke belevingswereld niet alleen geëxploreerd, maar ook veranderd worden. Nieuwe, meer adaptieve emoties worden voor het kind toegankelijk, en van daaruit kan een nieuw narratief geconstrueerd worden. Hierdoor kan gezonde ontwikkeling weer in gang gezet worden. De cursus is vooral gebaseerd op de uitgangspunten van de cliëntgerichte, experiëntiële psychotherapie, met daarnaast integratieve elementen.

ER IS NOG RUIMTE

Inhoud van de module

  • Theorie over spel en spelpsychotherapie
  • Spel in de verschillende ontwikkelingsfasen (kindertijd, puberteit, adolescentie)
  • De kadering van de psychotherapeutische
  • Indicatiestelling
  • De relatie (en communicatie) tussen spelpsychotherapie en ouderbegeleiding
  • Spelpsychotherapeutische technieken en interventies De ‘spelende mens’: ook volwassenen kunnen baat hebben bij speltherapie

Docent(en)

RINOzuid

drs. Erik Peeters

Opmerkingen

Wijze van toetsing
De module wordt afgesloten met het maken van een werkstuk op basis van een therapiefragment uit een speltherapie dat in de groep besproken wordt, inclusief een video van het therapiefragment.

Leerlijn

Behandeling

Omvang

30 uur

Zelfstudie

Niet bekend

Kosten

€ 1.350,00

Rooster

Locatie: Eindhoven

19 november 2025

Ochtend (09:30 - 12:30)

19 november 2025

Middag (13:30 - 16:30)

26 november 2025

Ochtend (09:30 - 12:30)

26 november 2025

Middag (13:30 - 16:30)

3 december 2025

Ochtend (09:30 - 12:30)

3 december 2025

Middag (13:30 - 16:30)

10 december 2025

Ochtend (09:30 - 12:30)

10 december 2025

Middag (13:30 - 16:30)

17 december 2025

Ochtend (09:30 - 12:30)

17 december 2025

Middag (13:30 - 16:30)

Over deze module

Bij volwassenen is taal het belangrijkste communicatiemiddel in de psychotherapie, terwijl dit bij het jonge kind vaak onvoldoende aansluit. De natuurlijke wijze van jonge kinderen om hun innerlijke gevoelswereld te symboliseren en te tonen is via spel, en net als bij dromen is de inhoud vaak rijk geschakeerd.

Spel biedt om die reden voor ...

Bij volwassenen is taal het belangrijkste communicatiemiddel in de psychotherapie, terwijl dit bij het jonge kind vaak onvoldoende aansluit. De natuurlijke wijze van jonge kinderen om hun innerlijke gevoelswereld te symboliseren en te tonen is via spel, en net als bij dromen is de inhoud vaak rijk geschakeerd.

Spel biedt om die reden voor de therapeut een natuurlijke ingang tot de gevoelswereld (inclusief emotieschema’s) van het kind. Middels spel kunnen aspecten van de innerlijke belevingswereld niet alleen geëxploreerd, maar ook veranderd worden. Nieuwe, meer adaptieve emoties worden voor het kind toegankelijk, en van daaruit kan een nieuw narratief geconstrueerd worden. Hierdoor kan gezonde ontwikkeling weer in gang gezet worden. De cursus is vooral gebaseerd op de uitgangspunten van de cliëntgerichte, experiëntiële psychotherapie, met daarnaast integratieve elementen.

Rooster

Locatie: Eindhoven

19 november 2025

Ochtend (09:30 - 12:30)

19 november 2025

Middag (13:30 - 16:30)

26 november 2025

Ochtend (09:30 - 12:30)

26 november 2025

Middag (13:30 - 16:30)

3 december 2025

Ochtend (09:30 - 12:30)

3 december 2025

Middag (13:30 - 16:30)

10 december 2025

Ochtend (09:30 - 12:30)

10 december 2025

Middag (13:30 - 16:30)

17 december 2025

Ochtend (09:30 - 12:30)

17 december 2025

Middag (13:30 - 16:30)

Inhoud van de module

  • Theorie over spel en spelpsychotherapie
  • Spel in de verschillende ontwikkelingsfasen (kindertijd, puberteit, adolescentie)
  • De kadering van de psychotherapeutische
  • Indicatiestelling
  • De relatie (en communicatie) tussen spelpsychotherapie en ouderbegeleiding
  • Spelpsychotherapeutische technieken en interventies De ‘spelende mens’: ook volwassenen kunnen baat hebben bij speltherapie

Docent(en)

RINOzuid

drs. Erik Peeters

Opmerkingen

Wijze van toetsing
De module wordt afgesloten met het maken van een werkstuk op basis van een therapiefragment uit een speltherapie dat in de groep besproken wordt, inclusief een video van het therapiefragment.

ER IS NOG RUIMTE

Leerlijn

Behandeling

Omvang

30 uur

Zelfstudie

Niet bekend

Kosten

€ 1.350,00