Bij volwassenen is taal het belangrijkste communicatiemiddel in de psychotherapie, terwijl dit bij het jonge kind vaak onvoldoende aansluit. De natuurlijke wijze van jonge kinderen om hun innerlijke gevoelswereld te symboliseren en te tonen is via spel, en net als bij dromen is de inhoud vaak rijk geschakeerd.
Spel biedt om die reden voor ...
Bij volwassenen is taal het belangrijkste communicatiemiddel in de psychotherapie, terwijl dit bij het jonge kind vaak onvoldoende aansluit. De natuurlijke wijze van jonge kinderen om hun innerlijke gevoelswereld te symboliseren en te tonen is via spel, en net als bij dromen is de inhoud vaak rijk geschakeerd.
Spel biedt om die reden voor de therapeut een natuurlijke ingang tot de gevoelswereld (inclusief emotieschema’s) van het kind. Middels spel kunnen aspecten van de innerlijke belevingswereld niet alleen geëxploreerd, maar ook veranderd worden. Nieuwe, meer adaptieve emoties worden voor het kind toegankelijk, en van daaruit kan een nieuw narratief geconstrueerd worden. Hierdoor kan gezonde ontwikkeling weer in gang gezet worden. De cursus is vooral gebaseerd op de uitgangspunten van de cliëntgerichte, experiëntiële psychotherapie, met daarnaast integratieve elementen.
drs. Erik Peeters
Wijze van toetsing
De module wordt afgesloten met het maken van een werkstuk op basis van een therapiefragment uit een speltherapie dat in de groep besproken wordt, inclusief een video van het therapiefragment.
Behandeling
30 uur
Niet bekend
€ 1.350,00
17 november 2025
Ochtend (09:30 - 12:30)
17 november 2025
Middag (13:30 - 16:30)
24 november 2025
Ochtend (09:30 - 12:30)
24 november 2025
Middag (13:30 - 16:30)
1 december 2025
Ochtend (09:30 - 12:30)
1 december 2025
Middag (13:30 - 16:30)
8 december 2025
Ochtend (09:30 - 12:30)
8 december 2025
Middag (13:30 - 16:30)
15 december 2025
Ochtend (09:30 - 12:30)
15 december 2025
Middag (13:30 - 16:30)
Bij volwassenen is taal het belangrijkste communicatiemiddel in de psychotherapie, terwijl dit bij het jonge kind vaak onvoldoende aansluit. De natuurlijke wijze van jonge kinderen om hun innerlijke gevoelswereld te symboliseren en te tonen is via spel, en net als bij dromen is de inhoud vaak rijk geschakeerd.
Spel biedt om die reden voor ...
Bij volwassenen is taal het belangrijkste communicatiemiddel in de psychotherapie, terwijl dit bij het jonge kind vaak onvoldoende aansluit. De natuurlijke wijze van jonge kinderen om hun innerlijke gevoelswereld te symboliseren en te tonen is via spel, en net als bij dromen is de inhoud vaak rijk geschakeerd.
Spel biedt om die reden voor de therapeut een natuurlijke ingang tot de gevoelswereld (inclusief emotieschema’s) van het kind. Middels spel kunnen aspecten van de innerlijke belevingswereld niet alleen geëxploreerd, maar ook veranderd worden. Nieuwe, meer adaptieve emoties worden voor het kind toegankelijk, en van daaruit kan een nieuw narratief geconstrueerd worden. Hierdoor kan gezonde ontwikkeling weer in gang gezet worden. De cursus is vooral gebaseerd op de uitgangspunten van de cliëntgerichte, experiëntiële psychotherapie, met daarnaast integratieve elementen.
17 november 2025
Ochtend (09:30 - 12:30)
17 november 2025
Middag (13:30 - 16:30)
24 november 2025
Ochtend (09:30 - 12:30)
24 november 2025
Middag (13:30 - 16:30)
1 december 2025
Ochtend (09:30 - 12:30)
1 december 2025
Middag (13:30 - 16:30)
8 december 2025
Ochtend (09:30 - 12:30)
8 december 2025
Middag (13:30 - 16:30)
15 december 2025
Ochtend (09:30 - 12:30)
15 december 2025
Middag (13:30 - 16:30)
drs. Erik Peeters
Wijze van toetsing
De module wordt afgesloten met het maken van een werkstuk op basis van een therapiefragment uit een speltherapie dat in de groep besproken wordt, inclusief een video van het therapiefragment.
Behandeling
30 uur
Niet bekend
€ 1.350,00
RINO Zuid
Postbus 826, 5600 AV Eindhoven
085 - 890 2200
opleiding@rinozuid.nl
nascholing@rinozuid.nl
Opleidingslocaties
Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief of volg ons op social media
Meld je dan nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op social media.