Cognitieve Gedragstherapie

Home > Aanbod > Cognitieve Gedragstherap…

Over deze module

De module richt zich op leertheorie en het gedragstherapeutisch proces, waarbij deelnemers leren gedragstherapeutische diagnostiek en behandeldoelen opstellen. Er wordt gewerkt met het gedragstherapeutisch proces volgens Hermans (2007), aangevuld met de holistische theorie volgens het model volgens Wispelwey (2011)(K&J), en de combinatie van functieanalyse en betekenisanalyse volgens Hermans (2007) en Korrelboom en Ten Broeke ...

De module richt zich op leertheorie en het gedragstherapeutisch proces, waarbij deelnemers leren gedragstherapeutische diagnostiek en behandeldoelen opstellen. Er wordt gewerkt met het gedragstherapeutisch proces volgens Hermans (2007), aangevuld met de holistische theorie volgens het model volgens Wispelwey (2011)(K&J), en de combinatie van functieanalyse en betekenisanalyse volgens Hermans (2007) en Korrelboom en Ten Broeke (2014).

In het verdiepingsgedeelte passen deelnemers het gedragstherapeutisch proces toe bij veelvoorkomende problematiek (zoals angststoornissen) en leren ze CGT-technieken. Er is aandacht voor diverse gedragstherapeutische interventies en evidence-based protocollen. De module is praktijkgericht met rollenspellen, casuïstiek en supervisie, zodat deelnemers de geleerde technieken in hun werksetting kunnen toepassen.

ER IS NOG RUIMTE

Start ook op:

22 augustus 2025

Inhoud van de module

  • Het cognitief gedragstherapeutisch proces.
  • Relevante leer- en emotietheorieën voor de klinische praktijk, zoals klassieke en operante conditionering en het cognitieve model.
  • Cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een
  • Verklarend model, inclusief gebruik van evaluatie- en monitoringsinstrumenten.
  • Het opbouwen, onderhouden en afsluiten van een CGT-behandeling en therapeutische werkrelatie.
  • Ontwerpen van behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en analyses.
  • Toepassen van basistechnieken van cognitieve gedragstherapie, zoals registratieopdrachten, exposure, responspreventie, gedragsexperimenten,
  • Sociale vaardigheidstraining, en ontspanningsprocedures.
  • Uitvoeren van behandelingen volgens evidence-based behandelprogramma's voor veelvoorkomende problematieken in de doelgroep.

Opmerkingen

Van belang is dat deelnemers tijdens de module op hun werkplek het geleerde kunnen toepassen en met minimaal 3 cliënten onder supervisie (onderdelen van) het gedragstherapeutisch proces kunnen doorlopen.

Accreditatie

VGCT (100pt)

Leerlijn

Behandeling

Leerroute

(NS) Nascholing

Omvang

100 uur

Zelfstudie

350 uur

Kosten

€ 2.700,00

Niveau & Instroomeisen

  • WO-master psychologie, pedagogiek, geestelijke gezondheidskunde of geneeskunde.
  • Tenminste 8 uur per week werkzaam binnen een GGZ-instelling en behandelingen kunnen doen (basis GGZ en gespecialiseerde GGZ). POH-GGZ wordt hiervan uitgesloten.
  • Er wordt 1 uur per week supervisie geadviseerd. Supervisie wordt gegeven door minimaal een GZ psycholoog of een VGCt supervisor. Deelnemers die cognitief gedragstherapeut willen worden, dienen te voldoen aan de aanvullende eisen hiervoor vanuit de VGCt.
  • Basiskennis van de leertheorie: klassieke en operante conditionering. Indien dit in de vooropleiding niet of onvoldoende aan bod is geweest, verdient het aanbeveling om hieraan extra aandacht te besteden bij de voorbereiding van de eerste bijeenkomst.

Doelgroep

  • Adolescenten
  • Kinderen & jeugd
  • Ouderen
  • Volwassenen
  • Rooster

    Locatie: Eindhoven

    21 augustus 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    21 augustus 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    28 augustus 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    28 augustus 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    4 september 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    4 september 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    11 september 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    11 september 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    18 september 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    18 september 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    25 september 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    25 september 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    2 oktober 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    2 oktober 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    9 oktober 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    9 oktober 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    23 oktober 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    23 oktober 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    30 oktober 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    30 oktober 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    6 november 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    6 november 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    13 november 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    13 november 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    20 november 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    20 november 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    27 november 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    27 november 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    4 december 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    4 december 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    11 december 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    11 december 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    Over deze module

    De module richt zich op leertheorie en het gedragstherapeutisch proces, waarbij deelnemers leren gedragstherapeutische diagnostiek en behandeldoelen opstellen. Er wordt gewerkt met het gedragstherapeutisch proces volgens Hermans (2007), aangevuld met de holistische theorie volgens het model volgens Wispelwey (2011)(K&J), en de combinatie van functieanalyse en betekenisanalyse volgens Hermans (2007) en Korrelboom en Ten Broeke ...

    De module richt zich op leertheorie en het gedragstherapeutisch proces, waarbij deelnemers leren gedragstherapeutische diagnostiek en behandeldoelen opstellen. Er wordt gewerkt met het gedragstherapeutisch proces volgens Hermans (2007), aangevuld met de holistische theorie volgens het model volgens Wispelwey (2011)(K&J), en de combinatie van functieanalyse en betekenisanalyse volgens Hermans (2007) en Korrelboom en Ten Broeke (2014).

    In het verdiepingsgedeelte passen deelnemers het gedragstherapeutisch proces toe bij veelvoorkomende problematiek (zoals angststoornissen) en leren ze CGT-technieken. Er is aandacht voor diverse gedragstherapeutische interventies en evidence-based protocollen. De module is praktijkgericht met rollenspellen, casuïstiek en supervisie, zodat deelnemers de geleerde technieken in hun werksetting kunnen toepassen.

    Rooster

    Locatie: Eindhoven

    21 augustus 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    21 augustus 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    28 augustus 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    28 augustus 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    4 september 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    4 september 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    11 september 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    11 september 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    18 september 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    18 september 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    25 september 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    25 september 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    2 oktober 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    2 oktober 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    9 oktober 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    9 oktober 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    23 oktober 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    23 oktober 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    30 oktober 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    30 oktober 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    6 november 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    6 november 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    13 november 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    13 november 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    20 november 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    20 november 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    27 november 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    27 november 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    4 december 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    4 december 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    11 december 2025

    Ochtend (09:30 - 12:45)

    11 december 2025

    Middag (13:30 - 16:30)

    Inhoud van de module

    • Het cognitief gedragstherapeutisch proces.
    • Relevante leer- en emotietheorieën voor de klinische praktijk, zoals klassieke en operante conditionering en het cognitieve model.
    • Cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een
    • Verklarend model, inclusief gebruik van evaluatie- en monitoringsinstrumenten.
    • Het opbouwen, onderhouden en afsluiten van een CGT-behandeling en therapeutische werkrelatie.
    • Ontwerpen van behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en analyses.
    • Toepassen van basistechnieken van cognitieve gedragstherapie, zoals registratieopdrachten, exposure, responspreventie, gedragsexperimenten,
    • Sociale vaardigheidstraining, en ontspanningsprocedures.
    • Uitvoeren van behandelingen volgens evidence-based behandelprogramma's voor veelvoorkomende problematieken in de doelgroep.

    Opmerkingen

    Van belang is dat deelnemers tijdens de module op hun werkplek het geleerde kunnen toepassen en met minimaal 3 cliënten onder supervisie (onderdelen van) het gedragstherapeutisch proces kunnen doorlopen.

    ER IS NOG RUIMTE

    Start ook op:

    22 augustus 2025

    Accreditatie

    VGCT (100pt)

    Leerlijn

    Behandeling

    Leerroute

    (NS) Nascholing

    Omvang

    100 uur

    Zelfstudie

    350 uur

    Kosten

    € 2.700,00

    Niveau & Instroomeisen

    • WO-master psychologie, pedagogiek, geestelijke gezondheidskunde of geneeskunde.
    • Tenminste 8 uur per week werkzaam binnen een GGZ-instelling en behandelingen kunnen doen (basis GGZ en gespecialiseerde GGZ). POH-GGZ wordt hiervan uitgesloten.
    • Er wordt 1 uur per week supervisie geadviseerd. Supervisie wordt gegeven door minimaal een GZ psycholoog of een VGCt supervisor. Deelnemers die cognitief gedragstherapeut willen worden, dienen te voldoen aan de aanvullende eisen hiervoor vanuit de VGCt.
    • Basiskennis van de leertheorie: klassieke en operante conditionering. Indien dit in de vooropleiding niet of onvoldoende aan bod is geweest, verdient het aanbeveling om hieraan extra aandacht te besteden bij de voorbereiding van de eerste bijeenkomst.

    Doelgroep

  • Adolescenten
  • Kinderen & jeugd
  • Ouderen
  • Volwassenen