Psychoanalytische psychotherapie bij kinderen en jeugd: MBT-A vervolg

Meer informatie

Inleiding

De ontwikkelingen met betrekking tot Mentalization Based Treatment gaan snel. Aangestuwd door het Anna Freud Centre is er ook bijzondere aandacht voor het uitbreiden van het door Bateman en Fonagy uitgedachte model naar andere doelgroepen. De eerste logische stap was om de techniek in te zetten bij adolescenten met zelfbeschadigend gedrag. MBT voor Adolescenten is één van de weinige methoden waarvoor evidence is dat deze voor deze doelgroep werkt en wordt met succes ingezet bij jongeren met (trekken van) borderline persoonlijkheid. In de module wordt ingegaan op de verschillen tussen MBT voor volwassenen en adolescenten. Het model voor MBT-A wordt uitgebreid doorgenomen en geoefend. Naast de individuele behandeling van adolescenten wordt aandacht besteed aan MBT-F (gezinnen), en een uitstap gemaakt naar MBT-C (kinderen) en MBT-P (ouders). In deze combinatie van alle verschillende elementen in het leven van een adolescent wordt ook geoefend met het toepassen van spelvormen om het mentaliserend vermogen te vergroten. Mentaliseren is ook de olie tussen de raderen van de grotere groep van hulpverleners en organisaties die zich rondom problematische...

De ontwikkelingen met betrekking tot Mentalization Based Treatment gaan snel. Aangestuwd door het Anna Freud Centre is er ook bijzondere aandacht voor het uitbreiden van het door Bateman en Fonagy uitgedachte model naar andere doelgroepen. De eerste logische stap was om de techniek in te zetten bij adolescenten met zelfbeschadigend gedrag. MBT voor Adolescenten is één van de weinige methoden waarvoor evidence is dat deze voor deze doelgroep werkt en wordt met succes ingezet bij jongeren met (trekken van) borderline persoonlijkheid.

In de module wordt ingegaan op de verschillen tussen MBT voor volwassenen en adolescenten. Het model voor MBT-A wordt uitgebreid doorgenomen en geoefend. Naast de individuele behandeling van adolescenten wordt aandacht besteed aan MBT-F (gezinnen), en een uitstap gemaakt naar MBT-C (kinderen) en MBT-P (ouders). In deze combinatie van alle verschillende elementen in het leven van een adolescent wordt ook geoefend met het toepassen van spelvormen om het mentaliserend vermogen te vergroten.

Mentaliseren is ook de olie tussen de raderen van de grotere groep van hulpverleners en organisaties die zich rondom problematische jongeren verzamelen. Hoe daarmee om te gaan en desintegratie van het hulpverlenersstelsel te beperken wordt besproken met behulp van AMBIT (Adaptive Mentalization Based Integrative Treatment).

Interesse doorgevenmodule nog niet ingepland
Meer informatie

Opmerkingen

Deelnemers gaven de module in 2016 een 8,0. Kosten...

Deelnemers gaven de module in 2016 een 8,0.
Kosten zijn inclusief toegang tot de digitale leeromgeving, verplichte literatuur, koffie/thee en lunch en exclusief eventueel aan te schaffen handboeken.

Incompany training aanvragen
Meer informatie

Aan bod komen

• de ontwikkelingslijn van het mentaliseren
• ontwikkeling van adolescenten, de hersenen en wat dat betekent voor het mentaliseren
• theorie van de mentaliserende modi, oefenen met het herkennen
• de structuur van een MBT-A behandeling
• oefenen met MBT technieken
• inleiding en structuur...

• de ontwikkelingslijn van het mentaliseren
• ontwikkeling van adolescenten, de hersenen en wat dat betekent voor het mentaliseren
• theorie van de mentaliserende modi, oefenen met het herkennen
• de structuur van een MBT-A behandeling
• oefenen met MBT technieken
• inleiding en structuur van MBT-F
• kennismaking met MBT-C en MBT-P
• gementaliseerd behandelplan en crisisplan
• AMBIT
• mentaliserende super/intervisietechnieken

Docenten

Dhr. drs. Haiko Jessurun, klinisch psycholoog
Gastdocenten

Leerroute

  • (PT) Psychotherapie

Instroomniveau

Een deelnemer heeft de inleiding psychoanalytische psychotherapie afgerond en beschikt in de huidige praktijksituatie over de mogelijkheid om daadwerkelijk personen met complexe problematiek (bv persoonlijkheidspathologie en/of hardnekkige stemmings- en angststoornissen) te behandelen. Verder dient binnen de praktijk de mogelijkheid te bestaan tot het volgen van supervisie over de betreffende methodiek. U dient minimaal 8 uur per week met kinderen en jeugd werkzaam te zijn.

In te sturen bewijsstukken: certificaat inleiding psychoanalytische psychotherapie

Doelgroep

Psychologen, gz-psychologen, klinisch psychologen, psychiaters, psychotherapeuten, artsen, pedagogen en orthopedagogen.

Omvang

30 uur

Kosten

€ 600,00