Praktijkgerichte Wetenschap

Meer informatie

Inleiding

Evidence-based handelen in de klinische praktijk is essentieel voor o.a. gezondheidszorgpsychologen. Dit vereist vaardigheden om de laatste stand van wetenschappelijke inzichten te integreren met klinische expertise, patiëntvoorkeuren in klinische besluitvorming en gericht handelen. Het leren  beoordelen van de wetenschappelijke literatuur en het leren graderen...

Evidence-based handelen in de klinische praktijk is essentieel voor o.a. gezondheidszorgpsychologen. Dit vereist vaardigheden om de laatste stand van wetenschappelijke inzichten te integreren met klinische expertise, patiëntvoorkeuren in klinische besluitvorming en gericht handelen. Het leren  beoordelen van de wetenschappelijke literatuur en het leren graderen van de mate van niveaus van wetenschappelijke evidentie (levels of evidence) van behandel- en diagnostiekmethoden, protocollen, richtlijnen, zorgstandaarden en wetenschappelijke studies. Dit is nodig om tot een gefundeerde keuze voor specifieke behandel en/ of diagnostische interventies te komen.  In deze module leer je om gericht literatuuronderzoek uit te kunnen voeren ten behoeve van de diagnostische accuratesse van een test, prognose van een psychische aandoening of effectiviteit van een behandeling door middel van een CAT (critical appraised topic).

Bij evidence-based handelen is het eveneens van belang om de psychometrische waarden van meetinstrumenten te beoordelen om zo de mate van evidentie van specifieke tests te kunnen  beoordelen. Bijvoorbeeld grootte van sample sizes ten behoeve van normering van meetinstrumenten, de betekenis van psychometrische waarden zoals interne consistentie, construct-, criterium- of congruente validiteit.

Met gevalsbeschrijvingen of een N=1-studie, waarbinnen recente wetenschappelijke inzichten vertaald worden naar de klinische praktijk, en hiervan punts- en procesgewijs verslag gedaan wordt door clinici, wordt het evidence-based handelen gethematiseerd en de wetenschappelijke attitude versterkt.

In deze module worden diverse essentiële evidence-based vaardigheden aangeleerd (leren graderen van niveaus van evidentie van wetenschappelijk onderzoek, methodisch uitvoeren van literatuursearch (CAT), psychometrische eigenschappen van psychologische tests en het maken van een gevalsbeschrijving / N=1).

InschrijvenEr is nog ruimte
Meer informatie

Opmerkingen

Ook toegankelijk voor deelnemers die niet de GZ-opleiding volgen. 

Ook toegankelijk voor deelnemers die niet de GZ-opleiding volgen. 

Startdatum

13 juni 2019

Rooster

  • 13/06/2019 9.30u - 16.30u
  • 20/06/2019 9.30u - 16.30u
  • 27/06/2019 9.30u - 16.30u
  • 04/07/2019 9.30u - 16.30u
  • 11/07/2019 9.30u - 16.30u
Meer informatie

Aan bod komen

Het bewerkstelligen van een evidence-based attitude van de PIOG werkzaam in de (geestelijke) gezondheidszorg. Meer specifiek:
• Kennis van de verschillende niveaus evidentie van wetenschappelijke studies ten aanzien van zowel diagnostiek en behandelinterventies.
• Kennis van meerwaarde en beperkingen van protocollen, richtlijnen en...

Het bewerkstelligen van een evidence-based attitude van de PIOG werkzaam in de (geestelijke) gezondheidszorg. Meer specifiek:
• Kennis van de verschillende niveaus evidentie van wetenschappelijke studies ten aanzien van zowel diagnostiek en behandelinterventies.
• Kennis van meerwaarde en beperkingen van protocollen, richtlijnen en zorgstandaarden.
• In staat een Critical Appraisal of a Topic (CAT) uit te voeren op diagnostisch, prognostisch of therapeutisch vlak.
• In staat een N-1-studie te schrijven waarbij er naast een puntige gevalsbeschrijving tevens aandacht is voor een kritische beschouwing van zowel de literatuur, gekozen diagnostische/behandelinterventie.

Docenten

Hoofddocent prof.dr. Bas van Alphen

Instroomniveau

  • WO-master psychologie, pedagogiek, geestelijke gezondheidskunde of geneeskunde
  • Tenminste 8 uur per week werkzaam binnen een GGZ-instelling en behandelingen kunnen doen (basis GGZ en gespecialiseerde GGZ). POH-GGZ wordt hiervan uitgesloten.
  • Er wordt 1 uur per week supervisie geadviseerd. Supervisie wordt gegeven door minimaal een GZ psycholoog of een VGCt supervisor.
  • Er geldt een 100% aanwezigheidsverplichting.

Doelgroep

Kinderen & jeugd, Adolescenten, Volwassenen, Ouderen

Omvang

30 uur

Kosten

€ 600,00